V Trebišove diskutovali o ozdravnom pláne prekladiska Spravodajstvo by redakcia - 8. februára 20218. februára 2021 Zdieľaj tento článok Facebook Twitter Whatsapp Skype Linkedin EmailFacebook Save TREBIŠOV /Magda HABUROVÁ. Miera evidovanej nezamestnanosti okresu Trebišov bola ku koncu lanského roku na úrovni 13,81 percent. Nie je zanedbateľný fakt, že tento zemplínsky okres je v rámci Slovenska na nelichotivom deviatom mieste! Kým vyše dvadsaťtritisícové okresné mesto eviduje 1254 nezamestnaných, oveľa menšia Čierna nad Tisou má až 331 ľudí bez práce. Takpovediac hlavu v smútku majú i v okolitých obciach regiónu Malé a Veľké Trakany, Dobrá, Bieľ, Bačka, Boťany, Leles, ale i mesto Kráľovský Chlmec. Ukazuje sa však, že problém zamestnanosti v najvýchodnejšom regióne Slovenska domáci bez pomoci ústredia určite nevyriešia. Preto ho nedávno navštivil aj štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby Jaroslav Kmeť, ktorého pozvali riaditelia úradov práce. Aj naďalej rozhodujúci zamestnávateľ Cieľom návštevy bolo prekonzultovať ozdravný plán a riešenie situácie na najbližšie obdobie. V Trebišove diskutoval o možných investíciách v rámci intermodálnej prepravy, ale aj o ozdravných procesoch v ZSSK Cargo so zástupcami spoločnosti, riaditeľom úradu práce v Trebišove Martinom Dzielavským (Sme rodina) a riaditeľom úradu práce v Michalovciach Danielom Tižom (nominant Sme rodina). Riaditeľ trebišovského úradu práce povedal, že Cargo Slovakia zostáva i naďalej zamestnávateľom s väčším počtom zamestnancov v porovnaní s inými zamestnávateľmi v okrese. Avšak v aktuálnej pandemickej situácii nepredpokladajú jeho posilnenie na trhu práce a neočakávajú väčší nárast voľných pracovných miest. Treba povedať, že Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) patrili kedysi k najväčším zamestnávateľom okresu Trebišov. Srdcom osobnej i nákladnej dopravy bolo mesto Čierna nad Tisou s príľahlými obcami. Obec Dobra s rozsiahlym prekladiskom tovarov nevynímajúc. Nie je tajnosťou, že vďaka radikálnemu poklesu prepravy rôznych tovarov najmä z východu, sa v širšom regióne nezamestnanosť zvýšila, s čím úzko súvisí aj rozvoj mesta Čierna nad Tisou. Dnes mu dokonca dávajú aj prívlastok mesto duchov. „ŽSR ako aj ZSSK Cargo patria k významným zamestnávateľom. V prípade ZSSK Cargo bol spustený komplexný ozdravný plán. Našim cieľom je ozdraviť spoločnosť ZSSK Cargo a zachrániť tak zvyšných niekoľko tisíc pracovných miest. Ministerstvo dopravy a výstavby SR považuje železnice za prioritu. Majú na to, aby sa stali prvou voľbou cestujúcich pri výbere dopravného prostriedku,“- zdôraznil Jaroslav Kmeť. Zdroj: youtube.com/ ZSSK Cargo Záleží i od štátneho rozpočtu Ďalej vyslovil aj myšlienku, že musíme mať nielen moderné vlaky, ale aj tomu zodpovedajúcu infraštruktúru a dostatok financií, aby sme odstránili masívny investičný dlh, ktorý sa za desiatky rokov tu naakumuloval. Vieme, v akom stave dnes železnice u nás máme a zároveň vieme, kam sa chceme posunúť. Rovnako konštatoval, že možnosti zvrátenia tohto stavu budú závisieť od finančných možností štátneho rozpočtu. O tom, že železnice sú prioritou svedčí aj fakt, že práve z Fondu obnovy, v ktorom EÚ vyžaduje tzv. zelené riešenia, pôjde významná čiastka do železníc, ktoré patria k najekologickejším formám dopravy. Predseda predstavenstva ZSSK Cargo Roman Gono tvrdí, že vedenie tejto spoločnosti robí všetky kroky k tomu, aby naďalej bola veľká a životaschopná a dokázala dlhodobo zamestnávať viac ako 4 000 zamestnancov. „Zavádzame viaceré opatrenia zamerané na posilnenie obchodných aktivít a tiež na rozsiahle prevádzkové úspory. Okrem prebiehajúcej transformácie našej spoločnosti chceme veľmi vážne otvoriť odbornú diskusiu o dôležitosti štátnych programov rekonštrukcie a modernizácie slovenskej železničnej infraštruktúry a verejnej podpory ekologickej prepravy tovarov po železnici,“- netají Roman Gono. V Trebišove diskutovali Martin Dzielavský (zľava) a Daniel Tiža (zprava) so štátnym tajomníkom Ministerstva dopravy a výstavby Jaroslavom Kmeťom (uprostred) o ozdravnom programe na prekladisku v Dobre (Foto/zdroj Magda Haburová) Aj štát má maslo na hlave… V súvislosti s prekladiskom tovarov v Dobrej hovorí, že vedenie spoločnosti spolu s ministerstvom dopravy ako jeho akcionárom, hľadá možnosti na zvýšenie objemu kontajnerovej prepravy tovaru cez prekladisko v Dobrej. S tým súvisí aj prípadný vstup zahraničného investora, ktorý by toto dokázal zabezpečiť priamo až na ázijských trhoch. Aj štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť na stretnutí v Trebišove jednoznačne povedal, že v žiadnom prípade nebude sa problém riešiť privatizáciou prekladiska. K presunu nákladnej dopravy z ciest na železnicu musí prispieť aj štátna dopravná politika, ktorá bude preferovať ekologickejšie formy dopravy. Podotkol, že aj štát má maslo na hlave, lebo riešil iba cesty a železnice nie. Roman Gono dúfa, že v roku 2021, ktorý je vyhlásený za európsky rok železníc, aj na Slovensku bude železničná nákladná doprava pre slovenskú dopravu tovarov opäť rozhodujúca a kľúčová. Rozsiahla podpora prechodu na zelenú ekonomiku dáva veľkú šancu a spoločnosť na ňu musí byť pripravená: „Veď vo vývoji automobilového priemyslu idú výrazne do popredia elektromobily a na druhej strane v nákladnej doprave na Slovensku sa po cestách cez spaľovacie motory kamiónov prepraví viac ako štvornásobný objem tovaru oproti objemu prepravy po železnici.“ Zdieľaj tento článok Facebook Twitter Whatsapp Skype Linkedin EmailFacebook Save